Lägger kunderna på när du ringer?

Det finns få yrken som är så otacksamma som säljyrket. Tusentals säljare försöker få in sina budskap över telefon varje dag – oftast kommer de inte till uppföljningsfasen i mötet med kunden, men de fortsätter ändå försöka. Säljyrket har också anklagats för de sämsta anställningsavtalen där många säljer på provision, vilket också skapar en stress på våra arbetsplatser.

Många företag tillhandahåller för-fabricerade manus för vad som ska sägas under samtalen – och vi lägger likväl bara på. Vi har mött dem alla. Aggressiva säljare, monotona säljare, desperata säljare, charmiga säljare som lurar in oss till vidare diskussion – men vad är det som får oss att köpa produkten?

Många erfarna inom yrket har en viss charm som fångar upp våra tonfall, våra behov och kan leverera vad det än är vi behöver inom ett par sekunder. De har många gånger också arbetat i flera år och kan sin saker, men hur kan de andra kanske nya inom yrket nå resultat? Det är en bra fråga.

Våra säljare är på många sätt livsnödvändiga för våra företag då de har som primär uppgift att öka vår omsättning, vilket också leder till högre löner, fler arbetstillfällen och på sikt också får företaget att gå runt.

Hur får vi våra kunder att köpa det vi har att sälja?  Vad behöver vår nyanställda eller tidigare rutinerade säljkår att faktiskt intressera våra kunder för våra produkter?

Vi menar, med strategisk och retorisk planering!

Här får du ett par köpbara tips!

  1. Använd rätt argument vid rätt tillfälle!
  2. Hitta kundens argument och använd det för att övertyga vidare!
  3. Använd inte bara tonfallet – utan också kroppsspråket under samtalet!
  4. Hitta uppkomsten till behovet!
  5. Lägg upp en vinnande säljpresentation!
  6. Lär dig lyssna, fråga och skapa minnesvärda formuleringar!
  7. Vänd motstånd till din fördel.
  8. Lyssna efter köpsignaler och arbeta vidare på dem.

Vill du eller ni lära dig detta i praktiken eller kanske prioritera ert säljteam lite extra, kontakta oss för mer information.