Ämnet ”retorik” handlar inte alltid de ”stora talen” utan mer om den vardagskommunikation som vi alla för.I vår kultur tränas vi mycket i att tala om fakta. De flesta av våra argument är faktabaserade och kräver många gånger en solid påvisbar grund för att hålla i det offentliga utrymmet.Men när det kommer till den vardagliga retoriken är Din förmåga att framstå som just trevlig avgörande ur mottagarens perspektiv.Vi kommer långt med att vara trevliga och tillmötesgående i den vardagliga kommunikationen.
Detta eftersom vi är flockdjur och har ett stort behov att hitta något vi har gemensamt på kortast möjliga tid.Vill du komma ut som vinnare i vardagskommunikationen..TÄNK PÅ:• Fråga inte för att få ett svar – be om en berättelse.• Inled inte konversationen med en observation, då stannar konversationen. Ställ en fråga istället!
Exempel:-”Visst är den en fin lokal? – ”Ja, visst är den!”.Säg istället:”Berätta vad du tycker bäst om i denna lokal”.
• Hitta något att berömma den andra för Ärlig, äkta och uppriktigt.
(Vi svarar alla på beröm i första hand. Beröm är det bästa kittet i mellanmänsklig kommunikation. Träna uppmärksamhet.)• Använd den andres förnamn. Vi tycker om att höra vårt eget namn.• Använd artighetsfraser.Du kommer långt i mötet med andra människor med ett par enkla medel! Vill du däremot bli bättre att nå fram i din vardagskommunikation – Gå kursen: ”Retorik – konsten att övertyga” hos oss på Kursakademin!