Kursakademin AB
Org.nr: 559267-3122
Adress: Bäckstigen 9, 134 34 Gustavsberg
E-post: info@kursakademin.se
Webbplats: kursakademin.se
Vi värnar om din personliga integritet. I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi samlar in, använder, lagrar och skyddar dina personuppgifter när du besöker vår webbplats, gör en intresseanmälan, köper en utbildning eller på annat sätt är i kontakt med oss.
Behandlingen sker i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).
1. Personuppgiftsansvarig
Kursakademin AB, org.nr 559267-3122, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter i samband med vår utbildningsverksamhet, marknadsföring och kundkontakt.
Vid frågor om integritet eller dataskydd, kontakta oss via:
E-post: info@kursakademin.se
2. Vilka personuppgifter vi samlar in
Uppgifter du själv lämnar:
Namn
Personnummer (vid avtal, fakturering eller ansökan om delbetalning)
Kontaktuppgifter, till exempel adress, e-post, telefonnummer
Företagsnamn, befattning och faktureringsuppgifter
Uppgifter kopplade till din anmälan eller ditt köp, till exempel vald utbildning, startdatum, betalningssätt
Kommunikation med oss via e-post, formulär eller telefon
Uppgifter som samlas in automatiskt via webbplatsen:
IP-adress
Enhetsinformation (till exempel webbläsare, operativsystem)
Användarbeteende på webbplatsen (till exempel besökta sidor, klick, formulärskick)
Cookies och liknande tekniker (se separat cookiepolicy om sådan finns)
3. Ändamål med behandlingen
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna:
Hantera anmälan och köp av utbildningar
Registrera dig som deltagare
Skicka bekräftelse, praktisk information, inloggningsuppgifter och kursmaterial
Administrera betalningar, fakturering och eventuella påminnelser
Leverera och utveckla våra utbildningar
Ge tillgång till digitalt kursmaterial och plattformar
Hantera inlämningsuppgifter, prov, feedback och certifikat
Förbättra innehåll och pedagogik baserat på anonymiserad statistik
Uppfylla juridiska skyldigheter
Bokföring enligt bokföringslagen
Hantering av ångerrätt, reklamationer och avtalsfrågor
Dokumentation i samband med myndighetskrav
Marknadsföring och kundkommunikation
Skicka relevant information om utbildningar, erbjudanden och nyheter
Följa upp intresseanmälningar och förfrågningar
Genomföra kundundersökningar och utvärderingar
Drift och säkerhet
Skydda våra system och tjänster mot missbruk
Förebygga bedrägeri och hantera teknisk support
Förbättra användarupplevelsen på webbplatsen
4. Rättslig grund
Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av följande rättsliga grunder:
Avtal: när behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med dig, till exempel när du köper eller går en utbildning.
Rättslig skyldighet: när vi måste spara uppgifter för att följa lag, till exempel bokföringslagen.
Berättigat intresse: för att kunna utveckla våra tjänster, följa upp intresseanmälningar, genomföra kundkommunikation och marknadsföring till dig i din yrkesroll, när vår bedömning är att detta inte kränker din integritet.
Samtycke: vid vissa typer av marknadsföringsutskick eller där lagstiftning kräver ditt uttryckliga samtycke. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke.
5. Hur länge vi sparar dina uppgifter
Vi sparar dina personuppgifter så länge det behövs för de ändamål som anges ovan:
Kund- och avtalsuppgifter: normalt upp till 7 år efter avslutat kundförhållande, enligt bokföringslagens krav.
Kursrelaterade uppgifter och certifikat: sparas under den tid det är relevant att kunna styrka dina studier, normalt minst 5 år, eller längre om det krävs för att kunna verifiera intyg.
Intresseanmälningar och förfrågningar: normalt upp till 24 månader efter senaste kontakt, om inte annat krävs eller du ber oss ta bort uppgifterna.
Uppgifter baserade på samtycke: så länge samtycket gäller eller tills du återkallar det.
När uppgifterna inte längre behövs raderas de eller anonymiseras.
6. Vilka vi delar personuppgifter med
Vi delar endast personuppgifter med tredje part när det är nödvändigt för att uppfylla syftet med behandlingen eller våra juridiska skyldigheter.
Exempel på mottagare:
IT- och systemleverantörer (till exempel lärplattform, CRM, mejltjänster, betalningslösningar)
Betal- och finansbolag vid delbetalning eller fakturaköp
Redovisningsbyrå eller revisor i samband med bokföring
Myndigheter när vi är skyldiga enligt lag
Dessa parter agerar antingen som personuppgiftsbiträden enligt avtal, eller som självständigt personuppgiftsansvariga. Vi säkerställer att dina uppgifter hanteras säkert och i enlighet med GDPR.
Vi säljer aldrig dina personuppgifter.
7. Överföring till tredje land
Vissa av våra IT-leverantörer kan ha delar av sin verksamhet utanför EU/EES. I dessa fall säkerställer vi att överföringen sker i enlighet med gällande dataskyddsregler, till exempel genom:
beslut om adekvat skyddsnivå från EU-kommissionen, eller
standardavtalsklausuler (SCC) och kompletterande skyddsåtgärder.
8. Dina rättigheter
Du har rätt att:
få information om hur dina personuppgifter behandlas
begära ett registerutdrag med kopia på de uppgifter vi har om dig
få felaktiga eller ofullständiga uppgifter rättade
begära radering av uppgifter när de inte längre är nödvändiga, eller om behandlingen bygger på samtycke som du återkallar, och det inte finns annan rättslig grund att spara dem
begära begränsning av behandlingen i vissa fall
invända mot behandling som sker med stöd av berättigat intresse, inklusive direktmarknadsföring
flytta dina uppgifter (dataportabilitet) när behandlingen grundar sig på avtal eller samtycke och sker automatiserat
För att utöva dina rättigheter, kontakta oss via de kontaktuppgifter som anges i början av policyn. När du invänder mot direktmarknadsföring kommer vi att upphöra med sådan behandling.
9. Säkerhet
Vi vidtar tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter, till exempel:
begränsad behörighet till system där personuppgifter förekommer
lösenordsskydd och kryptering där det är lämpligt
rutiner för backup, uppföljning och incidenthantering
Om en personuppgiftsincident inträffar hanterar vi den enligt GDPR och, när det krävs, anmäler till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) och berörda registrerade.
10. Cookies
Vår webbplats använder cookies för att:
förbättra användarupplevelsen
analysera trafik och användarmönster
möjliggöra vissa funktioner, till exempel formulär och inloggning
Mer information om hur vi använder cookies, vilka typer och hur du kan ändra dina inställningar finns i vår cookiepolicy på webbplatsen.
11. Klagomål
Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter felaktigt har du rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten:
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
www.imy.se
Du är också alltid välkommen att kontakta oss först, så försöker vi reda ut och rätta till det som blivit fel.
12. Ändringar i denna policy
Vi kan komma att uppdatera denna integritetspolicy vid behov, till exempel vid ändrad lagstiftning eller förändringar i vår verksamhet. Den senaste versionen finns alltid på vår webbplats.
Senast uppdaterad: 19 november 2025